A Hungarian Helyszínelő blog archívuma

2009. január 15., csütörtök

Kilóg a LOGOláb!

Csillagok háborúja, Világok harca, Armageddon, Pokoli torony! Kell egy kis katasztrófába ágyazott világmegváltás a népnek. A kasszasikerekben mindig az a jó, hogy a kisebb, gyengébb, mégis okosabb nyer, hol furfanggal, hol „igazbaráti" segítséggel a végén mindig legyőzi a gonoszt. Ezt álmodta meg a tv2 is. Pici győzelem, pici világmegváltás, gondolták, de annál nagyobb és hangosabb önpromócióval a legvégén. Blikk, Story, Best, Playboy címlapokon feszítettek álmukban, és már a köszönőbeszédeket fogalmazták: Thanks for my family, (itt elcsuklik a hang) my wife, my colleges! (Már a sírás kerülgeti a fiúkat.) It was a cool work!
Rafináltak és cselesek akartak lenni, ezért a legnagyobbaktól szerettek volna tanulni. Bekapcsolták a dvd-t és megafilmeket, gigasikereket nézegettek esténként. Tudták, ez a módszer egyszer már bejött „komolyabb" és nagyobb pályán focizó profiknak. Kapcsoltál? A korábbi miniszterelnöki tanácsadókról van szó, akik taktikai manővereiket az „Elnök emberei" sorozatból jegyzetelték ki. Halványan azért hozzátenném, ezerszer sikeresebben, mint bárki korábban, mert politikai eredményekről az elmúlt hat évben nem nagyon beszélhettünk, de kommunikációs bravúrokról annál inkább. Visszatérve a tv2 vezetőihez, egy óriási hibát azért vétettek, a dramaturgia alapszabályaitól ugyanis nem érdemes eltérni, a siker csak így garantált. Kellenek karizmatikus figurák mind a jó, mind a rossz oldalon, kell egy rövid, tömör, de annál velősebb expozíció, egy bombasztikus konfliktus, jöhet a történet, végül a csúcspont, némi erotikus katarzissal megtoldva, mert cicivillantás nélkül már semmi sem tökéletes, majd a briliáns megoldás. Tessék csak párhuzamot vonni. Hol van itt a gonosz ellenség, aki el akarja tiporni a szegényke tv2-t? Bár Árpa Attila a konfliktus megteremtéséből "in medias res" jócskán kivette a részét, amikor összeverekedett Dirk Gerkenssel. De itt vége is volt a mesének, mert az RTL Klub vezérigazgatója lazán átlépett egy másik galaxisba, ahol boldogan él csapatával jóban, rosszban. Igazi „sikersztori" az övék, romantikus és vígjátéki köntösbe ágyazva.
Ellenfél, bocsánat ellenség hiányában a tv2 vezetése magára maradt. Szóval lehet itt ősi viszályról papolni, meg elsőségre törni, de érdemes először nyerőembereket szerződtetni. A nyerőember onnan ismerszik meg, hogy nem "bólogató Jánosokkal" veszi körül magát, vállalja a konfliktust, meghallgatja kollégái véleményét, érvek és ellenérvek alapján dönt, majd döntéseiért vállalja a felelősséget, azaz felfogja, döntéseinek mekkora súlya van. Nem maga alá választ, hanem ismeri hiányosságait, és tehetséges, tanult szakemberekkel pótolja őket. Végül pedig a legfontosabb: tud nemet mondani! Érdemes egy dolgot mindenkinek az eszébe vésnie, nem kell mindenhez érteni, ugyanis aki mindenhez ért, az gyanús.

Szóval, a segítségeteket kérném abban, döntsük el együtt, kire illik ez a leírás a csatornánál. Emelt díjas sms-en lehet szavazni a legjobbra, de csak úgy tv2-es módon, azaz szavazzatok, és én majd jövő szombaton saját döntésem alapján kihirdetem a győztest! Mert csak a lé számít, nem a presztízs, meg a hitelesség. Nem aggódom, lesz egy kis felháborodás, de jön majd Magyar Rita, a tv2 szóvivője, és frappánsan megoldja a problémát, azaz akkora baromságot nyilatkozik, hogy az újságírók felfogják, jobb, ha nem nála érdeklődnek a továbbiakban. Srácok, keressetek más nyilatkozót, van most bőven belőle a csatornánál. B2C, meg B2B, meg hát ott van egy poszt a nagyon Rendes zseninek, tessék válogatni. És ha már kibogozhatatlan a szitu, kapjátok mikrofonvégre az új marketing és kommunikációs igazgatót, aki bár a szervezeti felépítést szakkönyvből másolta, a tudásanyagot mégis szóról szóra elsajátította. Néha ugyan még elfelejti a kollégáknak a munkájukhoz szükséges információkat továbbadni, de majd beletanul. És akkor még az is elképzelhető, hogy Magyar Rita nem azért nyilatkozza, hogy folytatják az XXL-t, mert a főnökasszony bokros teendői közepette nem szólt neki, hogy a műsor megszűnt. A Leila hercegnőnek álcázott kékharisnya egyébként okos, művelt, kulturált, csak túlságosan kedves és puha ehhez a világhoz. Nemrég találtam egy meghitt képet a Kreatívban, amelyen éppen Árpa Attila és Rendes Zoltán fogja közre a Várdy által legokosabb hölgynek titulált személyt. Andrea olyan szeretettel csüng Attila vállán, mint egy tini az első bálján. Rádöbbentem, a fiúk megették reggelire, és hiába volt két húzósabb szakmai múlttal és felkészültséggel rendelkező jelölt is a posztra, az x-box-os tapasztalat tuti esélyessé léptette elő Rendes barátunkat. Így is lett.
De visszatérve a 10! legnagyobb tv2-es lúzer bronzérmeséhez, "Nagyonnagy" Andrea igazgatónőhöz, észre kellene vennie, hogy a csocsó nem egyenlő a focival, ámerikai akcentussal beszélőknek: soccer. Igaz, azt is gólra játsszák, de gólt csak az tud rúgni, aki ismeri a szabályokat, azaz médiára fordítva, működőképes network-kel rendelkezik. Social capital kell ide, kapcsolati tőke. Elnézést, nem itt kell beszerezni, hanem eleve rendelkezni kell vele, különben a hölgy profitál a kinevezésből, és nem a csatorna a hölgyből. Ez itt a kulcs. Nem egy törpilla által vezetett törpcsapat kell, akik törpölgetnek és törpbaromságokat beszélnek, csak 1 jó ember kell. Talán valaki, aki a TV2 munkatársa volt, és aki jelenleg az RTL Klub megbecsült kommunikációs vezetője. Ha értitek, kire és mire utalok! Oda se neki, nem probléma, gondolta Várdy, a hölgy erős C.V.-ben, és különben is, kell még egy nő a vezetésben, különben a tv2 nem lesz EU konform.
Jut eszembe, Várdy, a legújabb folyosói duma róla a következő: Várdy Zoltán, akinek keresztanyja az Excell, szeretője pedig a PowerPoint. Jó nem?
Nem baj, addig is örüljünk, mert a 49. héten a tv2 főműsoridős átlaga a 18-49-es célcsoportban 25,1 SHR% volt. Hurrá! Az Index adataira hagyatkozom, nehogy elfogultsággal vádolhassanak! Ismét lelkes hangulat uralkodik a házban, hiszen a majdnem első szerintük már nagyon közel van az elsőhöz. A földi sugárzású kereskedelmi televíziók között a TV2 pedig máris második, az RTL pedig csak az utolsó előtti. Minden csak kommunikáció kérdése. Elmélkedjünk egy kicsit azon, hogy ha egy csatorna első akar lenni, akkor a korábbi logo és I.D. rendszerét miért cseréli le egy olyanra, ami nem azt kommunikálja, hogy tévé, hanem kizárólag azt, hogy 2, azaz második. Az új logo azt vési be az ember agyába: kettő, kettő, kettő … Mást szinte nem is látni! Gratulálok. Lapozzunk fel egy műsorújságot, vessünk egy pillantást mondjuk a keddre, rögtön szembetűnik a különbséget. Az RTL logo a legfeltűnőbb, a tv2 meg szinte észrevehetetlen, elvész a kiscsatornák között. Baklövés. A legdrágább és legbarátibb szakemberek mindig trendekről hablatyolnak, külföldi csatornáknál bevált módszerekkel érvelnek, holott csak NEMet kellett volna mondaniuk a változtatási kérésekre. Mert ami jó, az jó. És a TV2 előző emblémája tökéletes volt. A másik egetverő újítás pedig, a www.tv2.hu megjelenítése nagyjából 8-10 évvel ezelőtt volt ÚJ információ, jelenleg célcsoportra vetítve evidencia, így nem valószínű, hogy a lelkes nézők az RTL KLUB honlapján keresnék a tv2 híreit.
Szóval! Kilóg a tv2-es LOGOláb! Amikor az RTL Klub kihozta a dél-amerikaiak által összegányolt I.D. rendszert, azt hittem, véletlen. Talán az aktuális vezető éppen nyaralt vagy elaludt, hogy adásba engedte ezt a lassú, unalmas, képileg döcögős valamit. Már úgy tűnt, végre a TV2 elmondhatja magáról, képileg kellemesebb és egységesebb összhatást kelt, mint vetélytársa. Majd jött a kis tv2 vadonatúj vezetése, és sikerült még a szarnál is szarabbat produkálnia. Ez aztán a mutatvány, rögtön felértékelődött az RTL design. Minden csak viszonyítás kérdése. Ők nem kommunikáltak, csak mindig egy kicsit változtattak, harmonikusabbá tették a képsorokat, visszacsempészték a női hangot, próbáltak lágyítani a betonoszlopokon. Ők sem szeretik, de elviselik. Amíg jók a műsorok, gondolják, ki figyel a részletekre. Mert ők megtehetik. De a tv2 nem. A korábbi elegáns, harmonikus és egyben dinamikus megjelenés a régi vezetés szimbóluma volt. Jött a Gyöngyössy-Árpa duó, és elbizakodottságukban csakis úgy bírták elképzelni az átalakítást, ha megnyomják a DELETE gombot. Senki nem gondolkozott el még a tv2-ben azon, hogy az RTL Klub fennállása óta nem cserélt logót, pedig volt egy szezon, a Big Brother 1. idején, amikor a TV2 egyik napról a másikra megverte a rivális csatornát. Szerintem Várdy is ezt akarta, de kvalitásaiban és munkatársaiban a két vezérigazgató össze sem hasonlítható. Kereszty esetében a megújulás majdnem tökéletesre sikerült, talán csak a logó nem illett bele a képbe. A médiában sokszor húzták is emiatt, a zárójeles tévés gúnynevet akasztották rá. De Kereszty kivárt, pályáztatott, majd megint kivárt, mert a legjobbat kereste, és két évvel később meg is találta. Ez lett a nyerő! Európai színvilág, modern, dinamikus, és mégis emberközeli I.D. rendszer. Na, ez nem kellett az új vezetésnek. Mert a horrorisztikus vérömleny a képernyőn, az sokkal menőbb! Mert megérdemeljük!
Ugyanakkor meg kell adni a pontot annak is, ami működik, mert bizony Joshi Bharat simán veri az RTL-t az access primetime-ban, és igen szépen elindítja a flow-t a tv2-n. Kár, kogy hiába, mert az Aktívról elmenekülnek a nézők, hogy aztán soha többet vissza se térjenek. A műsor célcsoportban 3-5%-kal jobban teljesít az átlagnál, 4+-ban pedig a duplájával. Hajrá Joshi Bharat, leszel te még a Tények előtt is!
Nem értem az RTL-t, a „Fogd a pénzt és fuss!"gyenge formátum, és nem ebbe a sávba való. A Mónika show pedig bizony már kiégett. A két műsor célközönsége totál eltérő, így hatalmas baklövés egymás után rakni őket. Peller Mariann ígéretes, éppen ezért nem kellene ennyire bugyuta műsorban aprópénzre váltani tehetségét. Tudjuk, híradósból lehet milliárdos konyhatündér, de időjárás jelentőből nagyhíradós sosem. A műsorvezetői hierarchia szigorú, maximum egy lépcsőfokot enged felfelé, míg zuhanni persze bármennyit lehet. Tudni kell várni és kivárni. Kezdem azt hinni, az RTL is elfáradt. Hétfőjük ugyanerről a meggondolatlanságról tanúskodik. Győzike nézőtábora és a Showder Klub rajongói nincsenek átfedésben, erre senki sem gondolt, vagy csak az a lényeg, hogy mindkettő lemenjen valahol.

Pici odafigyeléssel az RTL is harmonikusabbá tehetné a tévézést. Már kiütötték a konkurenciát, és hibásan azt gondolják, nem kell minden részletre odafigyelni. Pedig egy profi csatorna esetében bosszantó, ha a nézőnek negyedóránként a távkapcsolóhoz kell nyúlnia, hogy szinkronba hozza a hangerőt. Kováts Kristóf Fábry Showder és Showder Klub című műsoraira gondolok. Mindkét műsor jóval halkabb, mint az RTL Klub alapbeállítása. Sőt, a főcímekben a zene idegesítően elnyomja a Hangot, így a néző csak egy érthetetlen sutyorgást hall iszonyú tapssal megnyomva.
Szabad véleménynyilvánításom mintha tüske lenne néhány tv2-es körme alatt. Ennek őszintén örülök! Nem vagyok intelligens, bocsánat intelligencs, ahogy Győzike mondaná, így nem zavar, ha sértett f@sznak tartanak. Írásaim igazságtartalmát nem befolyásolja, milyen a hangulatom. Valószínűleg magából indult ki, aki erre utalt. A közszereplőnek ennél többet is el kell tudni viselni. Van a csillogásnak is árnyoldala. Emlékeztek, sztár nem marad szárazon.
Ne legyenek illúzióitok. Itt mindenki az asztalát védi. Ki így, ki úgy. Van, aki beszél, van, aki feljelent, van, aki bemószerol, van, aki hátba támad. Miért vagytok meglepve, hiszen csak azt kaptátok, amit ti is adtatok korábbi főnökeiteknek?
Hungarian Helyszínelő

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése