A Hungarian Helyszínelő blog archívuma

2009. január 15., csütörtök

A nagy 2-tős, azaz tévészakkör a Róna utcában

Ezt elkúrtátok, fiúk! Bár egyes vélemények szerint ez egy előre eltervezett, művészi pontossággal kivitelezett tévés terrorakció volt. Az ügynökök országában ugyanis kézenfekvő összeesküvés-elméleti felvetés, hogy a Gyöngyössy-Árpa duó az RTL külföldi, imprlista, beépített ügynökei a tv2-ben.

Nem csupán a közös múlt miatt, hanem azért is, mert elemezve cselekedeteiket, nyilvánvaló, hogy szerződtetésük nem a tv2 malmára hajtja a vizet. Eddig csak kárt okoztak csatornájuknak. Nem baj! Ismerve Árpa gondolkodását, a bukta után vigyorogva megjelenik majd Dirk Gerkens-nél, az RTL Klub vezérigazgatójánál és százalékot kér a bevételből.

Visszatérve eredeti felvetésünkhöz, azért a felszínen még küzdenek a nézőkért, áhítják a sikert, szenvednek az elismerésért, közben pedig földig rombolnak mindent, ami jó volt. Hülye a néző, gondolják, majd lecseréljük őket. Igen ám, de kire?! Ébredjetek fel, aranyos ez a sikerpropaganda, de nem vezet sehova. Nem lesz munkahelyetek, kicsi ez az ország, sok a bukás! Jelenleg is a tv2-ben szaladgál az egy négyzetméterre eső legtöbb bukott szerkesztő, kirúgott producer, eltanácsolt műsorvezető. Bedugjátok a fejeteket a homokba, és úgy televízióztok, mint az a sofőr, aki éppen hallgatja a rádióban a híreket, amikor bemondják, hogy egy ámokfutó száguldozik az autópályán szemben a forgalommal! Nem egy, gondolja a sofőr, mindenki!

Az alapvető probléma az, hogy a fiúk elfelejtették, nem maguknak készítik a műsorokat, hanem a nézőknek. Jelenleg úgy fest a dolog, hogy a tv2 megalakította tv-szakkörét, ami hetedikeseknél aranyos és kedves, de negyven felé már szánalmas. Oké, oké, tudom, hogy egy kicsit befolyásolni kell a nézőket, egy kicsit javítani az ízlésükön, fogékonnyá kell tenni őket az újra – de kérem, itt nem ez folyik. Korábban mindig büszkék voltunk arra, hogy mi magyarok kreatívok vagyunk, és képesek arra, hogy a szarból is várat építsünk. Most az Árpa-Gyöngyössy duó „aranyszarból” épít romhalmazt. Magyar betegség, magyar álom. Javaslom, egy kis fazonigazítással csináljunk belőlük politikust, mert a jelenlegi politikai elit eltörpülhetne mellettük. Kommunikációs újításaik fenomenálisak, a titkos fegyver pedig a pozitív hozzáállás. Higgyük el, jót csinálunk, jó úton haladunk, sikeresek vagyunk, mert akkor egy idő után majd a többiek is ezt fogják rólunk gondolni. A sikerpropaganda egyik fontos állomása volt a Gyöngyössy Bencével készült pr-interjú az Origo hírportálon. Szakmailag szánalmas, emberileg sajnálatra méltó kérdezz-felelek. A programigazgató úr szépen és optimistán elmondta sületlenségeit a csapatépítésről, a kivárás fontosságáról, az előremutató trendekről, majd másnap mindent ellenkezőleg csinált. Talán rászóltak fentről, hogy mégsincs ennyi idő, mert szorongatnak a hirdetők. Ha a forecast során 27 %-ot ígérnek, a valóságos 12% komoly kompenzációt hordoz magában. Mi lesz így az inventoryval, elfogynak a reklámpercek és decemberben még mindig csak az októberi kompenzációkkal lesztek elfoglalva. Talán meglegyintette mégis a kirúgás szele. Bence, szar érzés utána kimenni az utcára. Úgy érzed, nem kapsz levegőt, összesúgnak a hátad mögött, lesajnálnak, rajtad röhögnek, majd egyszerűen kitörlik a telefonszámodat a noteszükből. Leírtak! Egyszer ebből már felálltál! Úgy, hogy a megszokott, jól bevált panelekhez folyamodtál. Sikerfilmet csináltál korábbi még sikeresebb filmekből. Ezt a receptet kellett volna itt is használnod. Bejöhetett volna. De nem! Te szembe mentél a tömeggel, a nézőkkel, a hagyományokkal, a racionalitással. Előre borítékolható volt a BUKÁS!

Elhitted, mert Várdy Zoltán elhitette veled, hogy piacvezető televíziót kell csinálni ebből a csatornából. Várdy Zoltán, a lufiember, aki egyszer előttem sétálva arról beszélt, hogy a tv2-ben volt már Tolvaly-éra, majd Kereszty-éra és ő is szeretne bevonulni a TV-történelembe azzal, hogy megalapozza a Várdy-érát.

Hát kedves Zoltán, ez sikerült, tévétörténelmet írtál, te lettél a Nagy Csillagromboló! Egyébként Várdy egy iszonyúan HIÚ pali, azaz el tudom képzelni, hogy csak sötétben közlekedik, nehogy valaki meglássa. Mert ha nem látják, akkor ő nincs is. Ez aztán az Amerikából importált logika. A legnagyobb jóindulattal sem szakbarbárnak minősített értékesítési guru azt azért elérte, hogy csontig beleitta munkatársaiba a „yes, you can do it” hurrá optimizmust. Ennek a céges csapatépítésnek túlbuzgó kitüremkedése volt az a momentum, amikor a jobb sorsra érdemes Kovács Áronnal az XXL-ben elékeltették, győzni fognak. Másnap, a nézettség megismerése után Kapitány Iván producer széles mosollyal tudatta az érdeklődőkkel, hogy nem is volt akkora BUKÁS! A műsor rendezőjét azóta kirúgták, a második műsort pedig elhalasztották. Ez is egy szánalmas kommunikációs próbálkozás volt, mert az XXL azóta megszűnt. Sunnyogásból ötös!

Mindenesetre, ahogy ígértem, nézzünk kicsit a szakmai kommunikációs ködösítés mögé:

Először is a nyerő párosnak eme hangulatörvényben sikerült elérnie, hogy a Vezér költségkeret-emelést harcolt ki a számukra. Magyarul: több pénzt tudnak költeni a programra, mint a folyamatosan kritikával illetett elődjük. Itt elmélyedhetnénk egy pillanatra a cost-revenue és a költséghatékonyság szárazan szakmai fogalmainak jelentésében és értékelésében, de legyen ez a Pro7Sat1 csoport hivatott munkatársainak és tanácsadóinak feladata. (Hát igen, tartsuk tiszteletben sokak megélhetési forrását.)

Másodszor fontos kiemelni a néző számára ismeretlen két szakmai körülményt: a nyári hónapok a kereskedelmi tévék üzletmenetében a hullámvölgyet jelentik, mert ekkor költik a legkevesebbet a hirdetők. Ezért szüneteltetnek oly sok műsort tavasztól őszig, így csökkentve a kiadásokat. Ellenben ősztől tavaszig tart a főszezon, ahol a nyereséget meg kell termelni. Ebből az időszakból is a legfontosabb az október, november hónap – nemcsak a karácsony miatt – ugyanis ekkor folynak a tárgyalások a következő évi reklámköltésekről és vállalásokról. Vagyis, míg a piacvezető RTL ennek megfelelően indítja el az őszi struktúráját, hétről-hétre folyamatosan építkezve, addig a hátrányosabb helyzetű csatorna megpróbál azzal előnyhöz jutni, hogy korábban kezdi el adni az új tartalmakat. Ők úgy okoskodnak, hogy a nézőnek így lesz ideje megismerni, elfogadni és megszeretni az új műsorait, ezzel elérve, hogy a csatorna le tudjon dolgozni valamit a hátrányából.

Mindezek fényében kell elemeznünk a tv2 új műsorait és azok nézettségét dicsőítő ködösítést. Hiszen a futó és nézett műsorok mindegyikét még mindig az a bizonyos előző vezetőség választotta ki, indította el, szerződte le. Ezen felül bizony csak a hozzá nem értőket elkápráztató dicsőség kisebbre csökkenteni az RTL előnyét – az uborkaszezonban. Vagyis a legnagyobb durranásnak szánt műsorokkal is csak megközelíteni voltak képesek a takarékos üzemmódban működő konkurenst. A fiúk pechjére azonban minden uborkaszezon véget ér egyszer, és szeptember végétől az RTL már megalázó fölénnyel nyerte a nézettségi versenyt. Olyan különbséggel, amilyenre eddig csak kétszer volt példa a magyar kereskedelmi televíziózás történetében: Gyöngyössy Bence első tv2-es struktúrájának bevezetésekor idén tavasszal, illetve 2002. első felében. Akkor a tv2 menedzsmentjének mennie kellett…

Az én személyes kedvenceim a kabaréműsorok, például a nem kevesebb mint megújításának szándékával készült XXL. Nem kívánok mélyebben belemenni a tartalomba, ezt hagyjuk a tanult kritikusokra, sokkal inkább műsor stratégiai hatásait emelném ki: készült egy műsor sokkal több pénzből, mint a havi IHM show. Ez a műsor lett minden idők legnagyobb bukása, már a bemutatkozó adás nézettsége is a kábeltévék nézettségére süllyedt. Ellenben sikerült ennek okán nemcsak megszüntetni a sorra nézettségi toplistás IHM show-t, hanem valószínűleg komoly image vesztéssel járó kárt is okoztak az IHM tagjainak és a Bagi-Nacsa párosnak. Ha már bukunk, bukjon mindenki, gondolhatták ők ketten.

Fiúk, ugyanaz veletek a baj, mint a magyar politikai elittel: Vak vezet világtalant!

Bukásotok története óráról-órára - a következő írásban!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése